Pripremila: Hana Sirovica
25 FPS, zagrebački festival posvećen eksperimentalnom filmu i videu, već tradicionalno krajem rujna donosi niz naslova u svojoj međunarodnoj konkurenciji, kao i u programu Refleksi koji obuhvaća selekciju iz godišnje domaće produkcije. Pored bogate filmske ponude, ovogodišnji 25 FPS uključuje i raznolik popratni program, koji uključuje izvedbe Expanded Cinema, zatim izložbu SCRAPBOOK, na kojoj će se predstaviti zbirka nezavisnog pariškog filmski arhiva Light Cone, te simpozij Analogni film u digitalnom dobu.
Simpozij, koji se održava u Kinoteci, posvećen je suvremenim kretanjima u analognom filmu, a njegova tema obuhvaća izazove distribucije i kinoprikazivaštva. Ovaj diskurzivno-filmski program uključuje dva posebno kurirana programa filmova iz nezavisnih filmskih laboratorija te okrugli stola s istaknutim lokalnim i inozemnim gostima. Poseban program filmova iz pariškog L’Abominablea, jednog od najstarijih i najvećih filmskih laboratorija, predstavit će 23. rujna francuski dokumentarist Emmanuel Falguières. On je za domaću publiku probrao četiri intrigantna, recentna rada koja na stilski različite načine obrađuju oku nevidljive fenomene. Među njima organizatori ističu novi film Alexandrea Larosea (I., 2022.), renomiranog francusko-kanadskog umjetnika i festivalskog laureata koji je 2014. za film brouillard – passage #14 ovječan Grand Prixom i Nagradom kritike.
Vrijedan i rijedak uvid u suvremenu baltičku eksperimentalnu scenu pružit će 22. rujna Ieva Balode, latvijska filmska umjetnica i jedna od osnivačica Baltic Analog Laba. Balode će predstaviti program deset vrlo intimnih, autorefleksivnih radova koja izravno ili neizravno promišljaju osobna iskustva tijekom pandemije. Emmanuel Lefrant, filmski umjetnik i direktor pariškog Light Conea – najvećeg i najvažnijeg arhiva i distributera eksperimentalnih filmova u Europi i ujedno kustos izložbe SCRAPBOOK govorit će uživo o kontekstu izložbe, povijesti arhiva i izazovima distribucije eksperimentalnog filmova na otvorenju izložbe 22. rujna u 12 sati u prostoru Francuskog instituta.
Simpozij će u petak 23. rujna u 12 sati u kinu Kinoteci zaključiti okrugli stol o statusu analognog filma u filmskoj industriji, posvećen specifičnim problemima i potencijalnim rješenjima u danas izazovnom sektoru distribucije i kinoprikazivaštva, na kojemu će sudjelovati svi navedeni predavači_ce te filmologinja i istraživačica Petra Belc.
Osim simpozija i izložbe, koji predstavljaju novost u festivalskom programu, popratni program 25 FPS-a već tradicionalno uključuje niz audiovizualnih performansa koji izvedbenim sredstvima proširuju filmski medij. U petak 23. rujna Expanded Cinema će otvoriti filmski umjetnik Luis Macías performansom za 16-milimetarski projektor The Eyes Empty and the Pupils Burning of Rage and Desire. Druga gošća programa je Gaëlle Rouard, ugledna francuska filmašica i performerica koja se od ranih 1990-ih bavi ručno rađenim filmovima i istražuje različite metode kemijske obrade analognog filma. U nastupima diljem svijeta eksperimentira s mogućnostima višestrukih projekcija uživo kako u suradnjama tako i u samostalnim nastupima. Na 25FPS-u, Rouard će se u petak i subotu (23. i 24. rujna) predstaviti sa samostalnom filmskom izvedbom M…H te filmskom projekcijom Darkness, darkness, burning bright.
Detaljni program i raspored svih programa 25 FPS-a dostupan je na stranicama festivala.
Tekst je objavljen u okviru projekta Kinemaskop i uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra.
Objavljeno