Drama u crtama

Izložba Matee Kovač objedinjuje radove u koje autorica unosi vlastito emotivno iskustvo, linijama istražujući točku rascjepa u kojoj nestaju ritam i harmonija jednog odnosa.

piše:
Tajana Ilić
FOTO: Vanja Brajković

U petak, 22. ožujka u Dnevnom boravku Društvenog centra Rojc u Puli otvorena je izložba autorice Matee Kovač, uz prikazivanje njezinog kratkometražnog filma Y. Otvorenje izložbe organizirano je u sklopu cjelogodišnjeg programa Treći Proces udruge Proces, koja već šestu godinu djeluje na promociji, razvijanju i unapređenju queer umjetnosti i kulture, promicanju prava LGBTIQ+ osoba te samoosnaživanju i povećanju informiranosti zajednice. Treći Proces objedinjuje izložbeni i glazbeno-izvedbeni segment te program razgovora s književnicama i književnicima koji u svojem radu otvaraju pitanja diskriminacije, ravnopravnosti i prihvaćanja. Izložbom radova Matee Kovač službeno je otpočelo treće izdanje ovog interdisciplinarnog programa. 

FOTO: Vanja Brajković

Redateljica i animatorica Matea Kovač relativno je novo ime na domaćoj umjetničkoj sceni, no već je ostvarila zapažen uspjeh u svijetu animiranog filma, a njezini su radovi prikazani i nagrađivani na brojnim međunarodnim i domaćim festivalima. Pulska ju je publika imala priliku upoznati kroz radove koje je realizirala u procesu crtanja aktova pod mentorstvom profesora Darka Bakliže na Odsjeku za animirani film i nove medije zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti gdje je studirala. Izložba objedinjuje aktove, odnosno skice i crteže u ugljenu i tušu, koje je ova perspektivna autorica prenijela u intiman jezik, upisujući vlastito emotivno iskustvo. Linijama umjetnica istražuje formu odnosa, kontrasta, ali i točku rascjepa u kojoj nestaju ritam i harmonija između nje i bivše partnerice.

FOTO: Vanja Brajković

Crtanje je za Mateu, kaže, bilo katarzično iskustvo istraživanja vlastitih emocija, a kasnije su radovi poslužili kao polazište za rad na animiranom filmu. Naime, kako u popratnom tekstu izložbe navodi kustosica Paola Orlić, Kovač je snimanje započela s idejom da dokumentira vlastito usavršavanje crtanja akta, no intimna drama koju je u tom periodu proživljavala promijenila je fokus rada. “Istrajući na specifičnom procesu bilježenja tragova misli i osjećaja u to je vrijeme, prevodeći dramu jednog odnosa, crtanjem uspostavljala introspektivni dijalog sa samom sobom i tako se otisnula u vode animacije.”

Animacija se na koncu pokazala kao izvrstan medij za suočavanje s problemima i kataliziranje vlastitih emocija, a rezultat je šestominutni kratkometražni film Y koji je prikazan na 33. Animafestu, održanom u lipnju 2023. godine. Režiju, montažu i scenarij potpisuje sama autorica, koja je animaciju odradila zajedno s mentorom Darkom Bakližom i Katom Gugić, dok je za glazbu i zvuk bio zadužen Vjeran Šalamon. Uz vokalnu izvedbu glumice Jadranke Đokić, skicozni pokreti naočigled oživljavaju na filmskom platnu, linijski se prelijevajući iz jednog akta u drugi te brzopotezno ocrtavaju grčevitu aritmičnost jednog posve intimnog, lezbijskog odnosa. 

FOTO: Vanja Brajković

“Htjela sam da se u radu može pronaći bilo tko, da bude riječ o jednom univerzalnom iskustvu”, rekla je Matea u razgovoru održanom u Rojcu povodom otvorenja izložbe, u kojem je sudjelovala i kustosica izložbe, esejistica i producentica Animafesta Paola Orlić, dok je razgovor moderirala članica i predsjednica udruge Proces, Ana Bačić

Na pitanje smatra li svoj rad aktivističkim Kovač ističe kako joj nije to nije bila namjera: “Nisam dio udruga, premda odlazim na prosvjede. Ja svoju emancipaciju živim. No, ukoliko moj rad nekome pomogne da progovori o nekim stvarima ili da se outa i izađe u javnost – onda to svakako jest.” Etiketiranje joj, kaže, nije strano, kao ni tzv. “trpanje u ladice”, a na pitanje smatra li da je dužnost pripadnika_ca marginalizirane skupine progovarati o tom iskustvu, Matea odgovara da kroz vlastiti rad radi i na edukaciji ostalih, te da je važno što iskrenije progovarati o sebi i vlastitim emocijama u svemu što u životu radimo, bila to umjetnost ili štogod drugo. “Budite otvoreni!”, poručuje, pritom definirajući otvorenost prema različitostima i kao poruku svojeg umjetničkog angažmana. “Ljudi vole svrstavati u ladice”, nadovezuje se Orlić, “tako je lakše percipirati stvari. Međutim treba naglasiti da je prije svega riječ o jednom vrlo zrelom radu, o dobroj umjetnosti.”

FOTO: Vanja Brajković

Govoreći budućem radu i planovima, Kovač kaže da joj je trenutno teško pronaći vrijeme i prostor za daljnje planiranje i promišljanje, budući da je zaposlena na puno radno vrijeme, i, kroz smijeh nadodaje, “sporo razmišlja”. Paola Orlić zaključuje da od ove mlade autorice ima velike nade i očekivanja, a sudeći prema reakcijama okupljenih, za njih svakako ima utemeljenja.

Što se budućih planova Trećeg Procesa tiče, organizatori najavljuju bogat cjelogodišnji program koji, između ostalog uključuje pop-up izložbu fotografija poljubaca LGBTIQ+ parova, koja će u u drugoj polovici godine putovati Istrom. U glazbeno-izvedbenom programu središnje mjesto zauzima queer performans My Boyfriends Who Have Never Met glazbenika Jasmina Mahmića, dok će u književnom programu Do ciacole con… gostovati Mirta Maslać, autorica romana Junak ili čudovište, Suzana Tratnik, slovenska prevoditeljica, sociologinja, spisateljica i aktivistkinja koja je u LGBTIQ+ pokret uključena još od osamdesetih godina te Viktor Zahtila, aktivist, novinar i filmski umjetnik koji trenutno piše za više nezavisnih portala. Izložba Matee Kovač koja je otvorila ovogodišnji program otvorena je do 16. travnja.

Objavljeno
Objavljeno

Povezano