Manifesta 9, jedna od najvećih i najznačajnijih bijenalnih izložbi suvremene umjetnosti u Evropi otvorena je od 1. lipnja do 30. rujna u kompleksu rudnika André Dumont u belgijskom Genku. Kustosi ovogodišnjeg izdanja Manifeste Cuauhtémoc Medina, Katerina Gregos i Dawn Ades, uklopili su više od stotinu radova suvremenih umjetnika iz cijelog svijeta u jedinstvenu izložbu The Deep of the Modern te joj pridodali i konceptualizirani osvrt na mjesto događanja, kojeg čini pregled utjecaja rudarenja i rudarske industrije na suvremenu umjetnost. U tom smjeru povela je činjenica da je provincija Limburg, domaćin Manifeste 9, bivše rudarsko područje koje se za ovu manifestaciju natjecalo naglašavajući teme poput socijalno repozicioniranja postindustrijskog društva, pronalaženja novih mogućnosti bavljenja materijalnim i nematerijalnim kulturnim naslijeđem te potraga za zajedničkim europskim identitetom i mogućnostima suradnje. U Genku ovo ljeto izlažu i dvojica domaćih autora – Nemanja Cvijanović i Igor Grubić.
Nemanja Cvijanović predstavit će se videom Aplauz! te interaktivnom zvučnom instalacijom ambijentalnih dimenzija Spomenik sjećanju na ideju o internacionali iz 2010. godine. U radu Aplauz!, Cvijanović je unajmio grupu nezaposlenih i umirovljenih Zagrepčana kojima je platio da prosvjeduju na Cvjetnom trgu. “Nemanja Cvijanović, na prvoj razini inscenira vlastitu fantazmu protestiranja, uveličavajući vlastiti otpor do samsonovskih razmjera. Već u sljedećoj razini on se upravo bavi statirajućim građanima, no ne time zašto sudjeluju koliko time zašto ne sudjeluju. Cvijanović je statiste – građane grada Zagreba postavio u ulogu u kojoj bi oni prirodno trebali biti”, napisala je o radu Olga Majcen Linn. Spomenik sjećanju na ideju o internacionali spomenik je ostacima kolektivne memorije koja se odnosi na ideju o revoluciji i klasnoj borbi. Projekt se bavi fenomenom marginalizacije revolucionarnih ideologija suvremenih društava i političkom pasivnošću potlačenih slojeva istih. Također, zvuk ove instalacije odabran je kao lajtmotiv promocije online kataloga Manifeste 9.
Igor Grubić na Manifesti izlaže svoju poznatu seriju video i fotografskih radova iz 2006. naslova Anđeli garavog lica. Grubić se u ovom radu bavi radnicima rudnika Kolubara pored Beograda koji su svojim štrajkom 2000. godine označili početak kraja Miloševićevog režima. “Naslov rada upućuje na paradoksalnu situaciju koju smo živjeli tijekom devedesetih na ovim prostorima: s jedne strane rudari, usprkos svom mukotrpnom i poštenom radu, uz egzistiranje na rubu siromaštva, ostaju čistih ruku i čiste savjesti, dok, s druge strane, političari i čitav vladajući sistem, koji bi trebali biti uzor, ‘najbolji od najboljih’, zbog nasilja koje sprovode nad pučanstvom, zbog svoje pohlepe i prljavih malverzacija, zapravo bivaju ukaljanih ruku i obraza”, o svom je radu kazao Igor Grubić.
Više informacija o ostalim izlagačima i programu potražite ovdje.
KP / Izvor: Manifesta 9
Objavljeno