A publika?

U okviru projekta Forum: publika o radovima vizuelne umetnosti u Beogradu je održana serija diskusija na temu recepcije suvremene umjetnosti. Zapisi razgovora od sada su dostupni u fo

thomas_struth_audience_480

Publikacija Umetnik kao publika, kruna je projekta Forum: publika o radovima vizuelne umetnosti, koji je tijekom 2011. i početkom 2012. godine bio organiziran u Beogradu. Ta studija recepcije suvremene umjetnosti u u fokusu je imala one beogradske suvremene umjetnike, umjetnice, aktiviste i aktivisktinje, koji u svom radu ostavljaju slobodnom poziciju primatelja i čitatelja umjetničkog djela. 

Autorica projekta Boba Mirjana Stojadinović, istaknula je da ovaj projekt foruma predstavlja studiju slučaja krhkog stanja umjetnosti i njene recepcije  te je dio obuhvatnijeg istraživanja odnosa umjetnika, umjetnosti, institucije i javne domene u Beogradu, u periodu  od 2000. godine do danas. Beogradske diskusije o umjetnosti i njenoj recepciji zamišljene su kao razmjena mišljenja publike, uz pomoć moderatora i materijala koji su izabrani umjetnici unaprijed pripremili. Status publike podjednako je pripao svim sudionicima rasprave te se inzistiralo na opuštenom i neformalnom pristup temi.

Smisao ovakvog suočavanja umjetnika, umjetnosti i publike, nije u davanju prostora za interpretaciju djela od strane njegovog autora, već u stvaranju aktivne komunikacije među umjetničkim radom i publikom. Ovakav forum je omogućio “razmišljanje naglas”, suprotstavljanje dojmova bez pretenzija da postoji samo jedan pravi odgovor ili jedinstveno viđenje umjetnosti. Također, realizacija razgovora i diskusija ovakvog tipa na mjestima održavanja izložbi, pokazala se kao primjer dobre prakse za pojačavanje vidljivosti kvalitetnih i provokativnih umjetničkih radova. 

Prema riječima Bobe Mirjane Stojadinović, pozicija na kojoj forum Umetnik kao publika djeluje jest nezavisna od monopola moći u kulturi. Ovaj projekt traži upravo disperznost suradnje, kritički se dotičući različitih okolnosti stvaranja, produkcije i reprezentacije. Umjetnički radovi o kojima se razgovaralo odabirani su po kriteriju provokativnosti i izostanku javnog priznanja u lokalnoj sredini, po inherentnoj kritičnosti i kapacitetu konstruktivnosti te po širini pogleda i skepse spram različitih umjetničkih, kulturoloških i društvenih odnosa. 

Zaključna publikacija Umetnik kao publika tematizira rad Jelice Radovanović i Dejana Anđelkovića, Nataše Teofilović, izložbu Peti park – borba za svakodnevicu na kojoj su sudjelovali Branko Belaćević, Dubravka Sekulić, Jelena Stefanović, Marko Miletić i Srđan Prodanović, zatim radove Dušice Dražić, Vahide Ramujkić, Gorana Đorđevića, Nine Hohl, Danila Prnjata, Milene Putnik i Branke Kuzmanović te seriju akcija Bioskopi: povratak otpisanih. Produkcija tiskanog materijala za ovaj projekt bila je osigurana u okviru festivala Na sopstveni pogon beogradske nezavisne kulturne scene te projekta Mesta za kulturu Asocijacije Nezavisna kulturne scene Srbije.

Osim u tiskanom izdanju, publikacija Umetnik kao publika objavljena je i u elektronskoj formi te se u cijelosti može besplatno preuzeti na istaknutom linku. Više o projektu i održanim diskusijama možete saznati ovdje

P. N. / Umetnik kao publika /  Foto: Thomas Struth, Audience, 2004
Objavljeno
Objavljeno

Povezano