Izložba MAFAF – Nevidljiva istorija, pogled iz Beograda realizirana je u suradnji Centra za kulturnu dekontaminaciju i udruge MMC Luka iz Pule. Organizatorice projekta Branka Benčić i Aleksandra Sekulić koncipirale su izložbu, diskusije i projekcije kao prikaz dosadašnjeg i pogled u predstojeće istraživanje o specifičnostima, dometu i kontinuitetu jugoslavenskog kinoamaterizma. U suradnji s autorima i kritičarima, ovaj program ostaje otvoren za nova istraživanja. Povod ovom projektu jest pokušaj rekontekstualizacije i revalorizacije MAFAF-a (Međuklupski i autorski festival amaterskog filma), manifestacije koja se od 1965. do 1990. odvijala u Puli neposredno prije Festivala igranog filma.
Pitajući se da li je MAFAF iluzija generacije iz 1965, dvadeset godina nakon posljednjeg izdanja, putem dostupne dokumentacije i arhivskih materijala, pokušat će se učiniti vidljivom nevidljiva povijest MAFAF-a. Nastao u neposrednoj blizini Festivala jugoslavenskog igranog filma koji se održavao u pulskoj Areni, potaknut vremenskim i duhovnim okruženjem zagrebačkog GEFF-a i ideja anti-filma, dva festivala imala su značajnu ulogu u formiranju MAFAF-a. Heterogena produkcija kino klubova u kulturnom prostoru nekadašnje SFRJ obuhvaća različite tematske, estetske, produkcijske, društvene i kulturne paradigme, radovima koji se na specifičan način odnose prema filmskom mediju, sustavu kinematografije i jeziku filma, ponudivši estetski koncept koji je stvaralački poticao.
“Nevidljivi MAFAF predstavlja istraživačku platformu, projekt koji se u etapama realizira kroz prepoznatljive prezentacijske formate – izložbu, programe filmskih projekcija, serije razgovora, publikacije, a ima ulogu u stvaranju arhiva, čuvanju i prikupljanju građe. Prezentacija filmskog materijala i dokumentacije odvijala se u galerijskom kontekstu, a izmještenost filmskog materijala u galerijski kontekst može omogućiti novo čitanje i razumijevanje kako dokumentacije tako i cjelokupnog konteksta festivala MAFAF i produkcije kino klubova. Riječ je o pokušaju otvaranja novoga diskurzivnog prostora i stvaranje subjektivne reinterpretacije. Stoga, namjera projekta nije stvaranje fiksnog povijesno utemeljenog narativa, nego naznačavanje mape fragmenata, mozaika podataka, proizvoljno povezanih detalja, kako bi se artikulirao drugačiji pogled”, povodom ove manifestacije, zapisala je kustosica Branka Benčić.
“Izložba MAFAF – Nevidljiva istorija razvija se u svom putovanju i privlači, okuplja i strukturira nizove individualnih i zajedničkih sjećanja i iskustava u povijesnoj rekonstrukciji jedne od najvećih manifestacija jugoslavenskog kinoamaterizma. Filmovi se ponovo sastaju u kolažnim projekcijama i instalacijama; liste, članci, katalozi, fotografije sakupljeni su na radnom stolu; sudionici, autori, članovi žirija, gledaoci, kritičari, istraživači – svi su uključeni u proces ponovnog čitanja, ponovnog gledanja i razumijevanja implikacija i rezultata MAFAF-a. Ono što Pogled iz Beograda doprinosi putujućoj i rastućoj izložbi nije analiza završene povijesti jednog festivala, pogled je u nevidljivi život poslije, uočavanje kontinuiteta prakse filmske produkcije iz ljubavi, entuzijazma, kao i njenih javnih manifestacija. U pripremi ovog Pogleda, Dušan Makavejev nam je savjetovao da jedino pogled na ono sto je danas živo i aktivno može izaći iz uobičajenih komemorativnih oblika osvrta na povijest, stoga će ovaj program biti ponuđen kao faza istraživanja procesa emancipacije filmske produkcije koji je u toku, a čiju genezu prepoznajemo i u oblikovanju javnih manifestacija jugoslavenskog kinoamaterizma. Iz trenutka ekspanzije vernakularne video produkcije, iz nestabilne geografije, ovaj će Pogled biti sjećanje, ali pogled u budućnost, uobličen u dijalogu sudionika, filmova, starih i novih tekstova i publike”, zaključuje Aleksandra Sekulić.
Više o ovoj manifestaciji, koja se održava od 1. do 10. studenog u beogradskom Centru za kulturnu dekontaminaciju, možete pronaći na istaknutom linku.
Izvor: CKD / MMC Luka