

Posljednje izdanje Kina umjetnika prije ljetne pauze u četvrtak, 23. svibnja, u 20.30 sati, donosi tri filma američkog umjetnika Gordona Matta-Clarka (1943–1978). Conical intersect (1975), Splitting (1974) i Bingo Ninths (1974) ključni su za razumijevanje umjetnikove prakse rezanja zgrada, skulpturalnih transformacija napuštenih objekata, artikuliranih u okviru ”anarhitekture” i “non-u-ments”.
Filmski radovi Gordona Matta-Clarka u dijalogu su s urbanim razvojem i planiranjem, umjetnošću u javnom prostoru, njezinim transformacijskim i kritičkim potencijalom, te javnom društvenom ulogom. Termin anarhitektura (anarchitecture) kojeg je Matta Clark sam izveo, spoj je arhitekture i anarhije, upućuje na “mentalnu borbu s diskursom arhitekture”, predstavlja radikalan čin destrukcije/dekonstrukcije arhitektonskog objekta, i u suprotnosti je s konceptima utopije.
Tri filma na različite načine pristupaju temi dekonstrukcije i interveniranja u objekte predviđene za rušenje. Splitting predstavlja prvo “rezanje kuća”, dok je Conical Intersect dokumentacija “rezanja” izvedena za Pariški bijenale 1975. godine, u urbanom tkivu Pariza nedaleko od gradilišta Centra Georges Pompidou, a proces rada inspiriran je manifestacijama “proširenog filma”, jednom od prvih apstraktnih filmskih-svjetlosnih instalacija s projektorom – Line describing a cone, Anthonija McCalla.
Osim što se u prikazanim filmovima radikalno ogoljavaju arhitektonski objekti, Kino umjetnika postavljeno na ovakav način postaje kinematografska instalacija koja ogoljava aparaturu filmske projekcije (platno i projektor), kako bi se učinile vidljivima i specifičnosti umjetničkog rada s medijem filma i konteksti iz kojih proizlaze, a radovi Gordona Matta Clarka ovom prilikom stupaju u dijalog s zgradom Muzeja suvremene umjetnosti. Naime, posljednje ovosezonsko Kino odvit će se na sjevernom platou MSU-a.