Piše: Una Bauer
Opisati Jelčićev Višnjik u Višnjiku slično je kao i opisati tipično svakodnevno iskustvo Zoom sastanka ili nastave. Svatko čami u svom kvadratiću ili curi iz njega. Kvadratići dodiruju jedni druge, a u gallery viewu svi su jednake veličine. Jedni drugima zijamo u stanove, uzglavlja, police s knjigama ne bismo li uhvatili neki zanimljiv i razotkrivajući detalj. Netko kameru drži preblizu bujajućem herpesu, nekom se većinu vremena vidi samo čelo s proširenim porama, netko koristi priliku da usput pripremi punjene paprike pa mu kap crvenog sosa padne na mobitel odnosno nama ostalima upadne u ekran, netko je ispao iz kadra jer pokušava plakati da ga se ne vidi ili iskopati nos do kraja, ali svi barem u nekom trenutku počnu tresti kameru jer se sele iz prostorije u prostoriju, premještaju iz kreveta u fotelju, sjedaju u auto budući da kasne po dijete u vrtić ili voze psa veterinaru.
Na ovom, pak, Zoom sastanku sjedimo s Ljubov Andrejevnom (Jadranka Đokić), Leonidom Gajevim (Jerko Marčić), Anjom (Lana Meniga), Varjom (Petra Svrtan), Lopahinom kojemu na ekranu stoji Lapahin (Marko Makovčić) i Petjom (Ugo Korani). U kvadratićima na Zoomu vidimo ih parcijalno, uglavnom lica, a (ideja) prostor(a) je često povezan(a) s laganom mučninom od trešnje kamere prilikom premještanja. I odnosi su reducirani na osnovno – zaljubljena tinejdžerka Anja zrači od sreće kad se u kadru pojavi Petja, koji nam odmah daje do znanja da su Anja i on “iznad ljubavi”, Ljubov Andrejevna ne izlazi iz kreveta i ispod prekrivača, spominje se tragično preminuli sin i ljubavnik parazit, Varja je zbunjena odnosom s Lopahonim, muva se po kuhinji ili hoda po snijegu, Gajev sanja spasenje u vidu generala s novcem, Lopahin je stalno u autu, između sastanaka i dražbe. Ali ta redukcija ima svoju snagu, kao pravilno pogođena linija jednostavnog crteža, umjesto teškog namaza masne boje. I kao umjetnički postupak, ona naglašava (i ponavlja) redukciju koju osjećamo upravo u toj formi komunikacije, kad smo zoomirani iz naše kože u dvodimenzionalnu površinu nas samih.
Jelčić i ko-autori/izvođači proizveli su situaciju u nekom smislu inverznu onoj uobičajenoj za Jelčićeve predstave. Dok su u kazalištu željeli lagano i suptilno destabilizirati kazališni okvir, nježno nas zbuniti trebamo li odgovoriti Nini Violić kad nam se direktno obraća u gledalište, ponekad i poimence, iz uloge Olge ali i iz uloge Nine Violić (znamo da ne moramo, ali konvencije pristojnosti su u sukobu s kazališnom iluzijom), u ovoj situaciji nas pokušavaju uvjeriti da nismo na svom Zoom sastanku već smo se uvukli, kao muhe na zidu ili grinje u krevetu, u video poziv obitelji koja ne želi prodati višnjik. I za razliku od Jelčićevih predstava gdje dijelimo fizički prostor, i gdje se pokušava proizvesti gubitak sigurnosti u našu poziciju promatrača, u ovoj inscenaciji nas se potpuno ignorira, čak smo i zamoljeni da se ne javljamo u chat do samog kraja. Trebalo je doći do prisilnog prelaska naših života na društvene mreže i ostale komunikacijske kanale, da Jelčić isključi publiku.
To je razumna odluka, jer sprečava šum u komunikacijskom kanalu koji ionako uvijek nastupi (ipak će se netko javiti u chat jer nije pročitao upute ili je naprosto sretan što je imao priliku “doći”). A čak i da nije tako, uključivanje bi publike bilo redundantno jer se ionako borimo s time da ne doživljavamo ovu izvedbu kao još jedan Zoom poslovni sastanak. Ali iako je riječ o drugačijem mediju, atmosfera koji se proizvodi je vrlo slična: lagano jezovit osjećaj da nisi sasvim siguran radi li se o parodiji ili o ozbiljnosti iluzionizma. Jer Jadranka Đokić leži baš kao i ti u svom krevetu kad te netko upila da se čujete samo na minuticu ili, pak, u sedamstotoj minuti sastanka “da-se-samo-kratko-dogovorimo” je li bolje staviti riječ “cijeni” ili sintagmu “uzima u obzir” u kratkom uvodniku koji kolektivno pišemo. Lana Meniga baš kao i ti zalijepi lice za mobitel dok si vežeš cipele, tako da ti svi mogu vidjeti svaki miteser, ili pak stavi mobitel na pod da joj krevet pridržava glavu jer joj ga je, više, stvarno teško držati u ruci. Radi se o sramu familijarnosti očitog i banalnog. I ako je ovo možda teorijsko “natezanje”, Jelčićeva metoda ima nešto od strategija subverzivne afirmacije koja svoju umjetničku snagu gradi na tome da nisi sasvim siguran trebaš li nešto razumjeti kao zastupanje ili dovođenje u pitanje.
U pandemijskoj situaciji u kojoj se nalaze izvedbene umjetnosti dolazi do redukcije svih pitanja na zaoštrenu tenziju, za koju se činilo da je već davno dovedena u pitanje i problematizirana – živa izvedba nasuprot snimci. Sada se čini da teorijski pokušaji problematizacije te razlike iznevjeravaju naše doživljaje. Ovo je prolongirano stanje čekanja između svjetova proizvelo ipak i neko nijansiranje u mogućnostima pandemijskih odgovora na metre razmaka u publici. Trenutni raster digitalnog odgovora kazališta na pandemiju podijelila bih, pomalo proizvoljno, u tri temeljne kategorije:
Snimke predstava. Ovdje je riječ o cijelom spektru kod kojeg su na jednom kraju snimke primarno informativne funkcije, jer su inicijalno snimljene za potrebe dokumentacije, a na drugom kraju snimke snimljene s idejom da će ih netko gledati kao estetski doživljaj po sebi koji, ako već ne dodaje, barem ne bi trebao oduzimati gledanju. U prvom valu lockdowna ponekad su u javnost oficijalnim kanalima izlazile snimke upitne odnosno neupitno loše kvalitete, snimane krumpirom i krampom, iz prvog reda krajnje lijevo, s prstom na leći. Čini mi se da su one danas u potpunosti nestale. Dobro snimljena predstava, iako neće nadomjestiti živu izvedbu, može omogućiti kvalitetu doživljaja, ponekad čak i dragocjeniju od dekoncentriranog trpljenja iskustva uživo. Dodatna prednost dobre snimke leži u prilici da predstavu može vidjeti publika kojoj bi uživo bila nedostupna. U ovu bi kategoriju spadale i snimke predstava koje se puštaju “live” u određenom specifičnom trenutku i dostupne su ograničeno vrijeme, poput primjerice nekih predstava Shakespeare’s Globea. Zanimljiva nuspojava takvih snimki, puštanih preko Youtubea, bili su pisani komentari koji su se mogli čitati za vrijeme predstave tako da ste mogli kontinuirano pratiti struju svijesti cijelog niza komentatora o tome što je to što misle da gledaju i što je to što misle o tome što gledaju, upravo u trenutku dok to gledaju.