

Nakon ovogodišnjeg osmomartovskog Noćnog marša, u AKC Attack uslijedio je neslužbeni after party pod nazivom Grrrrls to the front. Na repertoaru je bilo nekoliko lokalnih punk bendova, među kojima se istaknuo nastup zadarske Mižerije. Vokalistica benda na početku koncerta odmah je pozvala djevojke naprijed, nasuprot njoj. Dinamika publike tik do pozornice promijenila je plesni tempo, koji je do tada bio obilježen pogom i uglavnom muškim sastavom. U tom su trenutku plesnim podijem zavladale djevojke koje su jednako srčano skakale, head bengale, ljubile se, grlile, uzvikivale i pjevale uz nju. No, to raspoloženje ubrzo je narušeno upadima pijanih dečkiju, koji su periodično nasrtali u prostor, a mi smo ih laktovima i tijelima blokirale. Unatoč upornim nastojanjima vokalistice da pruži prostor i pozove žensku publiku naprijed, s vremenom se nanovo uspostavio uobičajeni poredak u kojem su hrabriji_e sudjelovali u ozbiljnijim šutkama, a ostali se izmicali po strani.
Vladanje masom tijekom izvedbe iscrpljujuć je posao, no na tragu vokalistice iz Mižerije, njega je usavršila punk performerica Alex Freiheit. Ona zajedno s Piotrom Buratyńskijem (Buri) čini duo SIKSA, koji je 14. travnja nastupio u Močvari. Duo je zagrebačkoj publici poznat po dinamičnom nastupu u sklopu ZEZ festivala 2022. godine u KSET-u, no koncert se ovog puta, održao drugdje zbog aktualne problematike s prostorom.
Većina publike, zbog iznenađujuće tople večeri, zadržala se u dvorištu Močvare do prvih zvukova buke, da bi po ulasku u dvoranu shvatili da je riječ o monologu distorziranog glasa prethodno nasnimljenog na matricu. Tekst poziva je, kao i većina materijala izvedenog na sceni, zapisan u zine knjižici na poljskom i engleskom jeziku, informirala nas je Alex, koja je publiku dočekala na plesnom podiju gdje je većinu vremena i provela.
Koncert je osmišljen tako da prati fiktivni ep …and the she-devil bangs with a bass, koji je podijeljen na tematske segmente, a Alex ga izvodi u raznim stilovima uz Burijevu pratnju na basu. U iščekivanju žanrovski isprepletene izvedbe u najavi opisane kao punk spoken word performans i koncert, Siksa je opravdala navedene kategorije povezujući ples, pokret i kontrolirano korištenje glasa s jednostavnošću žanrovskih ritmova i aktivističkih poruka.
Kroz prizmu epa o She-Devilu (Vražici) Siksa uvodi publiku u priču o buntu spram autoriteta koji koriste tuđi queerness i izražaj ovisno o aktualnim trendovima, što se naročito očituje i u industriji zabave. Korištenjem pojmova her history i herstory, od kojih je potonji populariziran zahvaljujući Ru Paul’s Drag Raceu, Alex ironično ističe kooptaciju jezika. Iako nas tekst smješta u kontekst zamišljene (osobne) povijesti, opetovano ukazuje na šire, sistemske probleme. Polazeći od slogana the personal meets the political, Siksa se odupire konzervativnim režimima, autoritetima (odraslih) i opresivnim sustavima poput kapitalizma i patrijarhata.
Potencijal otpora Siksa nalazi u jeziku. U uvodu pojedinih segmenata izvedbe Alex recitira na engleskom, no kako je istaknula na početku koncerta, razumjet ćemo i nadolazeće dijelove na poljskom, što se djelomice obistinilo zahvaljujući preklapanjem vokabulara, stranim izrazima i ambijentu izvedbe obilježene gestama otpora. Parafrazirajući Siksu, trebamo osmisliti jezik kojim ćemo se suprotstaviti autoritetima, a pritom se ne ograničavajući na riječi i uključiti izvedbu u širem smislu – odnos prema prostoru, pokret i intonaciju. Siksa otpor ističe i vizualnim jezikom, u kontekstu zinea putem ilustracija, a pri izvedbi šminkom, kostimografijom i frizurom. Alexin izgled djelomice podsjeća na noviju Fever Ray zbog svijetlih obrva i korištenja sjajnih sjenila u boji ispod očiju, koje brišu oštre granice lica. Efekt šarene i mjestimično razmazane šminke uparen s izostankom obrva unosi notu uznemiravajuće nježnosti, koja stoji u kontrastu s ostatkom outfita, sportsko-mrežastog bodija te rukavica s dugim kanđama umjesto prstiju.
Okvir navedene priče o She-Devilu Alex koristi kako bi narušila očekivani odnos između izvođača i publike, u kojem potonja u klasičnoj izvedbi preuzima pasivnu ulogu. To čini kroz niz kratkih radionica, ponovo uključujući aktualni trend i ključnu riječ iz područja umjetničke proizvodnje. Zavjernički, gotovo posprdno najavljujući idući workshop, Alex aktivira publiku, koja joj se priključuje u jednostavnim radnjama poput ponavljanja ritmičkog obrasca ili nešto kompleksnijem crowd surfingu, penjanju na ljestve i razvlačenju umjetnog, rekvizitnog jezika iz njenih ustiju sve dok ne pukne.
Osim što odabire uključiti zainteresirani dio publike, Alex asertivno zauzima teritorij i narušava podsvjesno uvriježene obrasce dominacije u prostoru. Da je riječ o improvizaciji koja uvelike ovisi o reakciji publike, svjedoči Instagram snimka ranijeg koncerta na kojoj je Alex sjela između dvojice muškaraca, u manspred stavu i nastavila izvoditi pjesmu. U Močvari joj je pak jedan član publike pružio oslonac kad se nogom oslonila na njegovo rame, a u nešto neugodnijoj poziciji bio je drugi član, kojeg je postavila na sredinu plesnog podija recitirajući mu stihove na poljskom dok je preostala publika gledala u njega.
Upravo taj prostor nelagode koji osjećamo na pozornici sa Siksom treba njegovati, a kako je istaknuto i u najavi, to je osjećaj koji je u nama već prisutan, no ne i artikuliran. Pozivajući nas na borbu protiv kooptacije identitetskih pozicija u svrhu praćenja trendova i zarade, Siksa snažno i uvjerljivo poručuje drugim she-devilsima da ne potiskuju osjećaje i ponašanje u strahu od toga da ispadnu too much i da razvijaju svoj vlastiti zajebani jezik. Siksa, kao i ranije spomenuta Mižerija, svojim poticajem publici otvara prostor za kreativnost i daje vjetar u leđa za buduće hrabre i čudnovate pothvate.
Objavljeno