

Piše: Maroje Mrduljaš
Jonathan Barnbrook, jedan je od suvremenih eksponenata „društveno angažiranog dizajna“ koji dio svog vremena investira u radove i projekte koji su u službi „javnog dobra“, od suradnje s kanadskim časopisom AdBusters, preko sudjelovanja u reaktiviranju dizajnerskog manifesta First Things First do samoiniciranih radova u kojima nastupa kao komentator tekućih problema globalnog društva.
Među dizajnerskom zajednicom Barnbrook uživa znatan ugled i gotovo kultni status. Barnbrook je u više navrata posjetio Zagreb i Hrvatsku, a netom je zatvorena njegova bombastično nazvana izložba Collateral Damage postavljena u Galeriji PM HDLU-a u suradnji s HDD-om. Riječ je o nešto smanjenoj Barnbrookovoj retrospektivi postavljenoj u Design Museumu u Londonu pod jednako militantnim nazivom Friendly Fire. Barnbrook voli provokativne nazive, bilo da ih koristi za izložbe bilo za svoje tipografije od ozloglašene Manson po masovnom ubojici Charlesu Manosnu koja je zbog protesta preimenovana, do Exoceta nazvanog po balističkom projektilu.
Na estetskom planu, Barnbrookov rad odlikuje jedinstvena sposobnost asimilacije, preoblikovanja i kombiniranja najrazličitijih grafičkih materijala i postupaka: od junk-vizuala i tivije, preko religioznih ili militantnih ikonografskih simbola do tradicije tipografije i autorskog dizajna. Mnogi njegovi radovi u žanru plakata ili oblikovanja stranica časopisa i knjiga pršte od brojnih grafičkih tema i motiva, ali pokazuju i stilističku konzistentnost pa je redovito moguće pronaći grafičko-tipografsku logiku unutar koje je organizirana grafička ploha.
Neosporno, riječ je o autoru visoke vizualne imaginacije i izoštrene osjetljivosti za potencijale „pronađenog materijala“ pri čemu se oslanja na suvremene dekonstrukcijske tipografske vještine bliske i razbarušenoj west-coast Emigre tipografskoj estetici i novoj tradiciji britanske tipografije na tragu Nevillea Brodya. No, Barnbrookovi radovi, uključivo i tipografiju, često su opterećeni izravnošću u odnosu na materijal iz kojih on crpi inspiraciju, a to je upravo i točka na kojoj on bazira svoju samoproglašenu subverzivnost.
Barnbrook učestalo ističe da bi dizajneri trebali biti društveno i kulturno odgovorni i odbijati suradnju s naručiteljima koji su u bilo kojem smislu problematični. Razmjerno smisleni kritički rad Barnbrook je izveo 1991. kada je na konvenciji dizajnerske asocijacije AIGA u Las Vegasu postavio niz jumbo-plakata sastavljenih od kolaža s natpisom: “Designers, stay away from corporations that want you to lie for them”. Važno je upozoriti da je riječ o citatu izjave upravo Tibora Kalmana.
Branbrookove samonaručeni radovi pate od još veće razine političke banalnosti. Svakako, Barnbrook je originalan autor, no on tu estetsku originalnost tumači kao subverzivnu poziciju. Istina je da se istraživanjem novih, radikalnih estetika kratkotrajno oblikuje alternativa vizualnim kodovima koji su već asimilirani u dominantne tokove kulturne proizvodnje, pa time i u „komercijalni dizajn“. No ta opozicija se može uspostaviti kao kritička praksa samo ako se temelji u jasnom stavu i ideji o strukturalnoj primjeni tih istraživanja. Je li primjena jednog specifičnog autorskog rukopisa u svrhu ukazivanja na globalne probleme aktivistički društveni doprinos? Ili je prije riječ o prilično naivno shvaćenoj ulozi dizajnera koji određeni društveni problem svodi na dopadljiv vizual?
Barnbrook inspiraciju za svoje „angažirane“ radove objašnjava kao „unutarnji bijes koji je odgovor na sve nepravednosti svijeta“. Ti samonaručeni radovi komuniciraju gotovo isključivo sa dizajnerskom zajednicom i potrošačima kulture jer se pojavljuju na izložbama ili na Internetu. Umjesto da Barnbrook i drugi „aktivistički“ dizajneri osmisle produktivne načine primjene dizajna u društvenoj promjeni, oni politiku iz sfere javnog i kolektivnog djelovanja umrtvljuju i sele u galerijski prostor ili specijalističke medije čime politiku reduciraju na specifični oblik individualnog rada i kulturne potrošnje na sličan način kao što se to već dogodilo sa „estradizacijom“ službene politike. Uslijed jalovosti svog djelovanja i odsustva političke imaginacije, Barnbrook postaje sličan problem kao i mete koje „kritizira“. Ono što zabrinjava jest razmjerno dobra recepcija Barnbrookovog rada unutar dizajnerske zajednice i prihvaćanje njegove „angažirane“ pozicije kao uzora dizajnerskog djelovanja.
Ovo je jedno od poglavlja teksta Angažirani dizajn?. Pročitajte i ostala poglavlja:
Objavljeno