ZagrebDox, najveći domaći festival posvećen dokumentarnom filmu ove godine obilježava punoljetnost. Osamnaesto izdanje festivala održava se od 3. do 10. travnja u kinu Kaptol Boutige Cinema, a otvara ga film Ljetne noći izraelskog dokumentarista Ohada Milsteina koji dočarava svijet današnjice iz perspektive svojeg šestogodišnjeg sina. Filmski prozor u aktualna društvena i geopolitička zbivanja u središtu su niza filmova ovogodišnje selekcije: počevši od dugometražnog prvijenca Simona Lerenga Wilmonta Kuća od krhotina koji govori o sudbini djece smještene u jednom istočnoukrajinskom sirotištu, preko filma Rovovi francuskog ratnog reportera Loupa Bureaua smještenog na ratnoj fronti ukrajinske pokrajine Donbas, do dokumentarno-igranog hibrida 107 majki Petera Kerekesa, ovogodišnjeg poljskog kandidata za nagradu Oscar.
Neizostavan tematski fokus i ove godine predstavlja pandemijsko iskustvo, koje je inspiriralo nastanak omnibusa Godina vječne oluje, zanimljiv kaleidoskop svakodnevice diljem svijeta u vrijeme lockdowna. Film je ujedno i polazište posebnog festivalskog programa Točke gledišta kustosice Jelene Pašić, koji predstavlja ranije naslove redateljica i redatelja uvrštenih u omnibus, redom prvaka nezavisnog filma kao što su Laura Poitras, Dominga Sotomayor i Apichatpong Weerasethakul.
Uz 20 filmova u kategoriji međunarodne konkurencije, za festivalsku nagradu Veliki pečat konkurira i 17 filmova regionalne produkcije. Među njima je premijera dugometražnog filma Hrvatskog narodnog preporoda Gorana Devića koji se vraća svakodnevici postindustrijskog Siska, i filma Veće od traume Vedrane Pribačić koja se bavi temom ratnog silovanja. Iz selekcije regionalnih kratkometražnih filmova izdvajamo Babajanja Ante Zlatka Stolice, najavljen kao “esejistički dokumentarac s elementima horora”, te audiovizualni esej Mjesta koja ćemo disati autora Davora Sanvincentija.
Pored službene konkurencije, ovogodišnje izdanje ZagrebDoxa donosi i jedanaest popratnih programa, a među njima i program Stanje stvari s 15 naslova koji na različite načine oslikavaju svijet i probleme s kojima se kao društva suočavamo. U presjeku tema od nasilja na granicama Europe do brutalnog gušenja mirnih demonstracija nakon posljednjih predsjedničkih izbora u Bjelorusiji, ili pak sasvim intimističkih uvida u međuljudske odnose koji kroje našu svakodnevicu, predstavljeni filmovi otvaraju nove perspektive na svijet u koji smo uronjeni.
Cjelokupni program 18. izdanja ZagrebDoxa koji obuhvaća više od 80 filmova pogledajte ovdje.
Tekst je objavljen u okviru projekta Kinemaskop i uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra.
Objavljeno