Crtice iz digitalnih oaza

Izložbom "Pandemonij inspiriran oazama mreže" predstavljen je rad dizajnera Dorijana Šiška koji istražuje nove medije, povezujući dizajnersko i umjetničko polje.

FOTO: Kulturpunkt.hr

Činjenica da oglasi na društvenim mrežama Mete gotovo svakodnevno nasumično iskaču na feedovima opće je poznata. No ipak, osim ako se ne radi o bizarnom pomagalu za bolove u leđima ili prilogu o katoličkoj influencerici, vrlo vjerojatno će mi proći ispod radara i pasti u zaborav. Tako mi se barem činilo dok nisam vidjela obavijest o otvorenju izložbe Pandemonij inspiriran oazama mreže dizajnera Dorijana Šiška u HDD-u i proscrollala do plakata za Hybrid rave u ljubljanskom klubu K4. Središnji dio plakata zauzima upečatljiv roj demonskih čovječjih ribica na crveno-zelenoj pozadini, a zadržavanjem na njemu sjetila sam se da je proljetos iskočio i na mom Instagram feedu

Dorijan Šiško je slovenski grafički dizajner i umjetnik, a njegovo je djelovanje na ljubljanskoj sceni obilježeno radom s kolektivom Nimaš izbire u kojem sudjeluje kao vizualni koordinator. Kolektiv se uglavnom bavi klupskom elektronskom glazbom poput ranije spomenutog ravea,  organizira slušaonice i funkcionira kao label. S Nimaš izbire Šiško surađuje na grafičkom oblikovanju plakata, stickera, mercha i PR vizuala, a u galeriji je njegov rad s kolektivom predstavljen na više lokacija, počevši od lijevog bočnog zida s polijepljenim stickerima koji oponaša WC-e klubova. Komentirajući aktualne formate u dizajnu za (clubbing) evente, Šiško je u razgovoru povodom otvorenja izložbe istaknuo dominaciju (Instagram) kvadrata, koji se promovira na društvenim mrežama i služi umjesto plakata, što je vidljivo u vizualnom identitetu Nimaš izbire. Šiško je s kolektivom surađivao na soundscapeu za prethodno izdanje grafičkog bijenala Iskra Delta u Ljubljani, a izložen je i njegov samostalni rad za festival Kiblix, časopis Šum i predstavu Zelda.

Nastavno na zid sa stickerima nalazi se Digital Lounge, u izvornom obliku digitalna grafika, otisnuta je na velikom platnu i poleđini deplijana izložbe. Čitava je pozadina platna ispunjena bojom, linijom, ikonama, grafičkim elementima i različitim memeovima od kojih je u prvom planu kadar Bena Stillera iz kultnog trash filma Zoolander s iscrtanom maskom oko lica. Sugestivni imperativ na dnu platna Find the abo-digitals poziva na ulazak u nepoznati lounge. Govoreći o izgradnji svijeta u Šiškovim radovima kustosica izložbe Irena Borić primjećuje: “spekulativni izričaj Dorijana Šiška očituje se u zamišljanju budućnosti odnosno u pokušaju izgradnje nekog novog svijeta, premda gradbeni materijal preuzima iz postojećih ruševina”, pritom se oslanjajući na dizajnersko-umjetničke prakse koje “zagovaraju političku moć internetskog memea.”

U središnjem dijelu galerije nalaze se četiri videoigre, na kojima je Šiško surađivao s drugim umjetnicima_cama. What is your truth igra je nastala u suradnji sa Sarom Bezovšek, a koncipirana je kao svojevrsni kviz kojim se gradi profil igrača_ice, odnosno njihova “istina” koja ih svrstava u jednu od arhetipskih online kategorija popularnih u jeziku interneta poput based, femboy catboy, alpha chad ili npc

Jedina interaktivna igra postava je Super Poster Boy u bazičnom platformer (jump’n’run) formatu. Osvajanjem bodova u igri povećava se i broj dizajniranih postera, povezujući rezultat s odrađivanjem banalnih zadataka. Govoreći o zasićenosti prekarnim radom, Šiško se u razgovoru s Borić dotaknuo radova postavljenih uz sami ulaz galerije – Burnout, Good Art i Free labour distrusts content. Koristeći medij razglednica, grafika i postera (orriginalno u digitalnom formatu), serija se bavi fenomenom sagorijevanja, neplaćenim ili potplaćenim radom i često skromnim produkcijskim uvjetima za umjetnike_ce. Njihova je funkcija deklarativna, a sugeriraju emotivna stanja uzrokovana navigacijom kroz projektnu ekonomiju od burnouta, samookrivljavanja, prozivanja vlastitih vrijednosti i konstantnom potrebom za produktivnošću. Citirajući Šiška koji koristi jezik generacije Z: Capitalism really sucked today, didn’t pop off.

Izložbom Pandemonij inspiriran oazama mreže predstavljen je raznolik rad dizajnera Dorijana Šiška koji istražuje nove medije, videoigre i instalacije povezujući dizajnersko i umjetničko polje. Njegov rad nastaje inspiriran internet trendovima, ali pritom se postavlja kritički spram društveno-ekonomskih procesa koji omogućuju njihov utjecaj. 

Objavljeno
Objavljeno

Povezano