Svjetski dan bez automobila Zelena akcija obilježila je performansom koji upozorava na zapostavljenost zagrebačkog javnog prijevoza, čije bi unaprjeđenje poboljšalo kvalitetu života u gradu.
Svjetski dan bez automobila obilježava se svake godine 22. rujna, s ciljem ukazivanja na negativne posljedice intenzivnog korištenja automobila poput onečišćenja zraka, doprinosa klimatskim promjenama, proizvodnji buke i zauzimanja javnih površina koji u sinergiji značajno narušavaju kvalitetu života stanovnika i stanovnica gradova. Alternativne modele koji favoriziraju biciklistički, pješački i javni promet europski gradovi razvijaju već godinama, dok Zagreb (i) u tom pogledu upadljivo zaostaje. Uz kroničan nedostatak adekvatne biciklističke infrastrukture i pješačkih zona, zagrebački javni prijevoz desetljećima stagnira, bez kilometra nove izgrađene tramvajske pruge.
Svjetski dan bez automobila bio je stoga povod članovima i članicama Zelene akcije, koji su prosvjednim performansom zatražili proširenje zagrebačke tramvajske mreže. Akciju je obilježio desetmetarski transparent s porukom “Tramvaj zvan 20 godina čežnje”, kojeg su aktivisti i aktivistkinje pronijeli po Heinzelovoj ulici, simulirajući vožnju tramvaja. Lokacija je simbolična jer se upravo na toj trasi GUP-om i drugim prostornim planovima već godinama planira izgradnja tramvajske pruge, no njezin početak isto se tako sustavno odgađa.
“Primjera ima još, a odsustvo njihove realizacije pokazuju kako je širenje tramvajske mreže u Zagrebu pod Milanom Bandićem zapostavljeno kao nikada do sada. Obećanja o novim prugama su konstantna i prigodničarska, ali konkretni rezultati su nikakvi”, izjavio je Bernard Ivčić iz Zelene akcije. Istaknuo je kako gradska politika većinu svoje energije ulaže u projekte od kojih profitiraju pojedinci, dok projekte od opće vrijednosti potpuno zanemaruje.
Javni prijevoz je u tom smislu izrazito važan kao alternativa koja bi omogućila poboljšanje kvalitete života u gradu. “Uz javni prijevoz, koji bi bio brz, redovan, točan, dostupan i udoban, te uz primjenu adekvatnih mjera prometnog i prostornog planiranja, zagrebački prometni sustav bio bi puno kvalitetniji, a njegov utjecaj na okoliš znatno manji”, napominju iz Zelene akcije. Fotogaleriju njihove akcije možete pogledati ovdje.