Najave Festival

<

Subversive Film Festival

Filmski segment programa 5. Subversive Festivala - Subversive Film Festival održava se od 5. do 12. svibnja u zagrebačkim kinima Europa i Tuškanac.

05.05.2012 - 12.05.2012 , Zagreb - Razne lokacije

U sklopu krovne teme "Europa Incognita" predstavit će se filmovi u tri sekcije: Nove tendencije europskog filma, Europske migracije te sekcija feminističkog filma.

U sklopu sekcije "Nove tendencije u europskom filmu" imat ćemo priliku pogledati film "Black Block", Carla Augusta Bachschmidta o jednom od prosvjednika na samitu G8 u Gennovi koji je zajedno sa skupinom aktivista odlučio provesti noć u genovskoj školi Diaz prije povratka kući. Njihova noć u školi ostala je zabilježena kao jedna od najkrvavijih epizoda u novijoj talijanskoj povijesti, s dosad neviđenim stupnjem policijske brutalnosti."Zelena krv" je film koji se bavi ksenofobijom i rasizmom koji su postali svakodnevnica talijanskog Juga. Redatelj filma, Andrea Segre, možda najpredaniji aktivist talijanskog filma danas, zaustavio se u kalabrijskom gradiću Rosarno kad su njegovi mještani ultradesne provenijencije odlučili preuzeti zakon u svoje ruke i naoružani dugim cijevima pokušali očistiti grad od "prljavih" ilegalnih afričkih imigranata, koji su na svojim izmučenim tijelima otrpjeli jednake udarce i Države i Ndranghete, živeći u neljudskim uvjetima i preživljavajući uz bijednu zaradu mahom od berbe naranči i mandarina. "Kontrola niske rezolucije" Michaela Palma lucidni je filmski esej, koji govori o društvu kontrole i biopolitici. Svi smo mi potencijalni teroristi - tako barem tvrde oni koji se zalažu za politiku strogog videonadzora. U Palmovu monumentalnom distopijskom eksperimentalnom filmu nižu se zrnate crno-bijele slike hodnika podzemne željeznice, pješaka i nejasnih figura koje se kriju iza prozora, on nam pokazuje paranoidni svijet u kojem računalni programi analiziraju svaki naš korak, čak i u onim najskrivenijim trenucima kad mislimo da smo se zatekli duboko u šumi u kojoj je njihov domet praktički nemoguć.

Kompleksnu temu migracija i konstrukcije identiteta dijaspore tematizirat će sekcija "Europske migracije". Narativi se razvijaju oko onih koji pokušavaju prodrijeti u "Tvrđavu Europu" te onih koji se kreću unutar nje i svojim putanjama iscrtavaju vladajuće ekonomske hijerarhije i nejednakosti. Film "Na ovome svijetu" Michaela Winterbottoma je dokudrama koja briše granice stvarnosti i fikcije. Snimana je dokumentarističkim stilom s konstruiranim fiktivnim narativom. Sagledavajući okrutnu i izazovnu situaciju u kojoj se nalaze izbjeglice, tražitelji azila i imigranti, predstavlja podsjetnik - pogotovo zapadnoj publici - da ljudi poput protagonista ovog filma postoje na ovome svijetu te da njihove priče nisu izolirani slučajevi, već događaji o kojima se ne čuje dalje od granica same priče. U "Lamerica" redatelj Gianni Amelio postavlja protagonista - Talijana Gina (Enrico Lo Verso) - u poziciju siromašnih Albanaca te ga dovodi u situaciju da zajedno s njima mora tražiti nesigurne putove kako bi stigao u Italiju. Dok prati grupu Albanaca koji pokušavaju napustiti zemlju i otputovati u Italiju, Gino gubi identitet Talijana i postaje jedan u nizu albanskih imigranata.

Subversive Film Festival u suradnji sa ženskim filmskim festivalom u Bruxellesu "Elles Tournent - Dames Draaien" iznjedrio je treću sekciju koja se Europom bavi iz isključivo ženske perspektive. Dakle, nije riječ o filmovima "o" ženama nego su u sekciju uvršteni filmovi "od" žena. Time se izbjegavaju definirati "ženska pitanja" (koja potencijalno uzrokuju segregaciju), pojam koji uvijek podrazumijeva ograničenja, falsifikaciju percepcije i konstrukcije, nego se fokusira na žensko autorstvo kao temeljni princip odabira koji ne ograničava niti unaprijed definira. Neki od filmova koje ćemo pogledati u sklopu feminističke sekcije su "Audre Lorde - Berlinske godine 1984. - 1992." Dagmar Schultz, topao portret vrlo utjecajne žene, jedne od osnivačica crnog feminizma koja je izvršila snažan utjecaj i na bjelkinje, pozivajući ih da prepoznaju važnost privilegija koje imaju zbog svoje rase te da se nauče nositi s rasnom razlikom na konstruktivne načine. Potom film "Fleksibilna žena" Tatjane Turanskyj, radikalna komedija o nezaposlenoj arhitektici Greti koja se odbija podčiniti pravilima globaliziranog kapitalističkog svijeta. Eksplozivni film "Prljavi dnevnici" priredila je Mia Engberg, a prikazuju 12 feminističkih prijedloga kako promišljati pornografiju kroz žensku perspektivu. "Prljavi dnevnici" izazvali su mnogo kontroverze s obzirom da je projekt financiran novcem švedske vlade. Kreativne odluke temeljile su se na manifestu u deset točaka s ciljem stvaranja nekomercijalne pornografije koja slijedi feminističke ideale. Radikalna retorika i korištenje eksplicitnih slika kao snažnog načina izražavanja otvaraju mnoga pitanja o seksualnoj sferi suvremenog društva.

Uz ove tri sekcije, koje se na različite načine bave ili uranjaju u kontekst Europe, u sklopu popratnog programa prikazat će se još dvije sekcije filmova pod nazivom "Četvrti film" i "Nove estetike latinoameričkog filma". "Četvrti film" naziv je za filmsko stvaralaštvo autohtonih zajednica širom svijeta koje povezuje sličan status u matičnim zemljama, ali i slični problemi ekonomske i političke prirode. "Nove estetike latinoameričkog filma" prikazat će nam neke od najvažnijih filmova nastalih u proteklih deset godina.

U tjednu nakon filmskog programa, od 13. do 19. svibnja, održava se međunarodna konferencija "Budućnost Europe" na kojoj već tradicionalno izlažu prominentna imena radikalne teorijske misli.

Detaljan filmski program potražite ovdje

Na fotografiji: Mia Engberg, Prljavi dnevnici, 2009.

 
Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 05.05.2012
Ulogirajte se ili registrirajte da biste dodali komentar

KOMENTARI

Komentiranje ovog članka nije moguće