Vijesti Vizualne umjetnosti

<

Od kutka do kutka

U Pogonu Jedinstvo na Trnjanskom nasipu lansirana je treća ekspedicija u okviru projekta Corners

Piše: Matija Mrakovčić

Umjesto atributa međunarodno, projektna baza tog umjetničkog programa odlučila je staviti naglasak na međukulturalno iskustvo umjetnika i istraživača u ekspedicijama, koje su stekli u svom dosadašnjem radu (što je preduvjet sudjelovanja) i koje je predstavljeno kao krajnji cilj projekta.

U drugoj polovini prošle godine održane su Sjeverna (od Sjevernoga mora do Botnijskoga zaljeva) i Kavkaska (Turska, Azerbajdžan i Gruzija) ekspedicija, Balkanska je ekspedicija otpočela danas, dok je za kraj ljeta pripremljena Istočna ekspedicija u Ukrajinu, Poljsku, Litvu i Bjelorusiju. Sudionici projekta provode po dva tjedna u specifičnom socio-kulturalnom i političkom okruženju gdje, iz susreta sa aktivističkim organizacijama i pojedincima, te vođeni vlastitim umjetničkim nervom, stvaraju novo i interveniraju u postojeće.

U sljedećoj fazi, partneri projekta odobrit će predložene umjetničke radove koji će pronaći svoje utočište u nekonvencionalnom javnom prostoru diljem Europe. ''Pripovijesti iz jednoga kuta Europe prepričat će se u drugome'', najavljeno je. Projekt je djelomično financiran kulturnim programom EU, a dijelom iz nacionalnih, regionalnih i lokalnih fondova zemalja u kojima su organizacijski partneri Cornersa smješteni i u kojima će se projekt odvijati.

Na medijski nepopraćenoj prezentaciji održanoj 15. travnja, projekt su predstavili Chris Torch, umjetnički direktor projekta, Emina Višnić, predstavnica organizacija domaćina i Vladimir Stojsavljević, pomoćnik ministrice kulture. 

Chris Torch iz švedskoga Interculta smatra da projekt europskoga zajedništva ne može biti samo projekt kapitala, otvorenoga tržišta i sličnih neoliberalnih floskula, već da se i kultura, odnosno umjetnost, mora ravnopravno uključiti u proces proizvodnje i razmjene u europskim okvirima. Udaljen od razvikanih europskih prijestolnice kulture, projekt Corners istražuje neimenovane kutove europskoga prostora koji, uglavnom, ne pripadaju prostoru Europske Unije. Povodom treće ekspedicije, ove balkanske, moglo se čuti i nekoliko tipičnih balkanskih komentara. Torch je spomenuo komentar jednoga ovdašnjeg sudionika projekta da je razina svijesti balkanskoga stanovništva vidljiva u njihovoj spremnosti da prihvati drugačije(g) od sebe. Ne bismo li isto mogli reći za sve ljude, neovisno o domicilnoj pripadnosti? Također, povodom pobrojavanja postaja balkanske turneje, upitana od Torcha koliko će nacionalnih granica ekspedicija prijeći, Emina je Višnić odgovorila: ''Sedam granica više''. Više negoli prije dvadeset i dvije godine. Nije li više zamoran pogled na ove krajeve iz perspektive prošlosti? Kao šlag na nostalgičnoj torti, penjući se na pozornicu da bi predstavio Kavkasku ekspediciju, Dragan Protić iz srpskoga ŠKART-a odlučno je izjavio da će on i kolega mu Đorđe Balmazović govoriti i na srpsko-hrvatskom, da ne ispadne da se ovdje govori samo engleski jezik. Projekt usmjeren budućnosti, nadnacionalnosti i interkulturalnosti, kakav je predstavljen u Zagrebu i čiji sudionici imaju jedinstveno pravo na profesiju financiranu novcem europskih i domaćih poreznih obveznika, morao bi se jednom za svagda ostaviti retorike koju proklamirano kritički propituju u svome radu. 

Jedini politički imenovani kulturnjak na prezentaciji, Vladimir Stojsavljević, okarakterizirao je projekt u kojem sudjeluje tek kao ''interesting'' i ''important'', pokazujući još jednom političku nepremnost za komunikaciju s kulturom, koliko zbog jezične barijere, toliko i zbog ideološke. Zapravo, tijekom prezentacije na djelu je bio potpuni sraz kulture i politike novoliberalnoga doba. Chris Torch izrazio je uvjerenje da će ulaskom Hrvatske, a potom i ostalih zemalja iz regije u Europsku Uniju, te posljedičnim brisanjem granica, napokon zaživjeti ideja zajedničke europske kulture. Popularna supkulturna sintagma ''zbijanje redova'', prisutna u prethodnoj izjavi o brisanju više granica uspostavljanjem jedne europske granice, i u militarističkom podrijetlu riječi ekspedicija, otkriva donekle ambivalentan pogled na sam projekt. Putuje se u dijelove Europe koji nisu priznati službenom politikom kao kulturno važne postaje, ali i koji su geografski smješteni u kutu kontinenta, pa se tako istraživanjem granica one istodobno i potvrđuju. Otvaranje granica unutar sebe istovremenim zatvaranjem prema vani ne obećava kulturnu politiku koja neće imati nacionalni prefiks. Nasuprot izlizanom pojmu svjetske glazbe koji znači sve i ne znači ništa, svjetska kultura pojam je otvaranja na razinu svijesti koju nam je poželio Torch preko jednoga sudionika i koji je u svojoj suštini humanistički poziv svima. S druge strane, europocentrizam opravdan europskom pripadnošću sudionika projekta naizgled briše kulturnjački pogled "izvana", no nisu predstavljene reakcije na kulturne intervencije na prethodnim dvjema ekspedicijama, pogled 'iznutra' ostao je nedostupan. Je li uopće važan?

Možda i svjestan nazadne retorike koja dominira svakim diskursom o zajedništvu, Željko Zorica je, predstavljajući Sjevernu ekspediciju, pokazao i smisao umjetničkoga angažmana u takvome projektu. Govoreći o projektu, sebi, umjetničkom radu, slikama, doživljajima i idejama s puta na Sjever, vodeći dijalog s publikom koju nije gledao i tehničkom potporom za "slideshow", kombinirajući engleski i švedski jezik, uputio je na postojanje sjevernjačkoga naroda Saami koji ne priznaje zapadnjački pojam lijepoga u umjetnosti: ''Sve što nije praktično, ružno je". Stoga je, osim u radu na projektu Archinaturetecture, u svojoj je izvedbi odbacio ideju lijepoga predstavljanja ostvarene lijepe umjetnosti i ponudio publici performativan prikaz vlastitog interkulturalnog sredstva za preživljavanje – umjetničkoga rada.

Balkanska ekspedicija otputovala je u Užice, gdje će održati grupnu umjetničku intervenciju u javni prostor pod nazivom Stanice. Potom slijede Jasenovac, Sirogojno, Prizren, Shkodër, Cetinje, Dubrovnik, Mostar, Rijeka i druga mjesta, tko zna kojim redoslijedom. Bit putovanja, pa tako i umjetnosti, nikada se ne iscrpljuje u samom dolasku na cilj. Sretan im put!

 
  • A
  • +
  • -
Objavio/la vatroslav [at] kulturpunkt.hr 16.04.2012
Ulogirajte se ili registrirajte da biste dodali komentar

KOMENTARI

Komentiranje ovog članka nije moguće